Min hund och MIN uppfostran

Idag har jag och alfons sprungit runt halva örebro typ.

Men något som jag tycker är så otroligt störande är föräldrar som sitter och tittar på honom och säger:
Åh va söt lite vovve..
Och sedan kommer deras barn framspringandes.

Alfons är rädd för barn och jag tänker inte ta ansvar om han skulle lyckas bita någon av era ungar.
Skulle ni låta ungen göra samma sak om jag hade en stor schäfer? eller en amstaff, pittbull eller liknande?

Tänk på vem som få ta ansvaret om era barn springer fram.
Inte är det ni iallafall.

Och det vore ju sorgligt om ert barn skulle bli så pass rädd att den aldrig mer vill hälsa på en hund pga av de Lyckats skrämma en hund.

Alltså fråga gärna om barnen får hälsa på hunden ,och inte bara stå där och le som ett fån när ungen springer fram.

Och jag skulle inte vilja avliva min hund för att du som förälder inte kan hålla uppsikt på ditt barn.


Sedan en annan intressant grej är att har man en liten hund får man tydligen inte säga ifrån när den gör fel.

Jag har noll tolerans när det gäller skällande hundar, gnällande osv.

Min hund min uppfostran.
Alltså Möter jag en hund och Alfons Skäller säger jag självklart åt honom på skarpen (med det samma) så att han förstår.

Nu gör inte Han detta längre men han kan morra till och stanna upp och visa tänderna.
Vilket jag då markerar med ett litet ryck i kopplet.

Eftersom Alfons är en väldigt känslig individ behövs inte mycket för att han ska förstå.

Så får jag höra Men gud så hon rycker i hunden, hon håller kopplet som en piska.

Och jag skulle Aldrig skada min hund medvetet någonsin, men den skall veta sin plats och vad som är ok och inte..
det roliga var att hennes hund började dra morra skälla och studsa runt som en tok..
Och hon ska slänga ur sig en sådan kommentar!?

Nä hund människor är inte riktigt kloka.

Men jag älskar iallafall min Alfons<3



Vi har det bra ihop<3

Kommentarer
Postat av: Elin

Anser att du har helt rätt inställning till hunduppfostran. En hund är alltid en hund, oavsett storlek, ras, ålder och så vidare. Bara för att du har en chihuahua betyder det ju inte att du inte ska uppfostra honom. En liten olydig hund är minst lika hemskt som en stor olydig. Även om det är "enklare" att kontrollera en liten hund.

Keep up the good work!

2011-08-26 @ 20:31:50
Postat av: Henrik

Tycker det är jätte bra att du fostrar din alfons som om han vore en större hund vad gäller skällande vid hundmöten etc, Har en amstaffmix och en pitbullmix och möter alltför ofta folk med småhundar som är helt odiciplinerad och skäller o gör utfall emot mina medans mina går snällt förbi, har även hänt att jag fått skit utav pensionärer för att deras småhundar skällt ut mina "monster" Jag borde gått en annan väg när jag såg dem osv..

2011-08-26 @ 22:13:01
Postat av: Erik.

Jag har också en Chihuahua och har samma problem med skitungar som tror att allting som råkar vara litet och sött tillhör dem. Bah!

2011-08-27 @ 11:42:23
Postat av: martina

Helt rätt.. vissa tycker tillomed att bara för de har en liten hund så gör de inget om den skäller.. men så fort en stor hund skäller så är det skandal. Jag har 2 hundar själv en bjässe på 55kg o en liten på 9 kg. De vet sina platser o de går under samma villkor. Inte mer än rätt att du säger till på skarpen direkt. Lydig hund är en lycklig hund! //Martina/missti

2011-09-14 @ 21:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0